MCC SWDEC / TME Bouwset

Om de terugmelding voor het MCC systeem te regelen is er een speciale schakeling ontwikkeld: de SWDEC. De SWDEC is een print waarop je 8 reedcontacten (terugmelders) kunt aansluiten. De SWDEC is te koop voor zo’n €11,00 bij de partners van VPEB, maar je kunt er ook een zelf maken! Dat is namelijk veel goedkoper én je kunt er 16 terugmelders op kwijt! Aan de hand van een handleiding van Micha van der Stam bouwen we de TME v1.1.

Wat is de SWDEC?


De SWDEC is een speciale print om de terugmelding van voertuigen in het MCC systeem te regelen. De SWDEC is een print waarop je 8 reedcontacten kunt aansluiten. De reedcontacten zijn de terugmelders in je MCC baan. Een reedcontact is een magnetische schakelaar die, afhankelijk van het type, in- of uitschakelt als er een magneet in de buurt is. Bij MCC wordt er gebruik gemaakt van NO reedcontacten (Normally Open). Als het reedcontact gesloten word door een magneet van een MCC voertuig, gaat er een signaaltje via de SWDEC naar de UCCI via de bandkabel. De aangesloten software, bijvoorbeeld Koploper of iCar/iTrain, detecteert het gesloten reedcontact en weet dat het voertuig dus daar moet rijden.

Terugmelder SWDEC van VPEB voor het MCC car system
Terugmelder SWDEC van VPEB voor het MCC car system

Wat is de TME?

De MCC Terugmeld eenheid is eigenlijk hetzelfde als een SWDEC. Alleen het verschil is dat je de TME kun je zelf bouwen op een printplaat. Eventueel zelfs met 16 aansluitingen voor reedcontacten! Je hoeft geen expert te zijn in solderen want het is geen moeilijk ontwerp. Als je geen spanning op de MCC Terugmeld eenheid aansluit zal er niets fout gaan als je per ongeluk een fout gemaakt hebt met solderen. Als je een fout gemaakt hebt tijdens het solderen zal er dus niets stuk gaan en krijg je alleen vreemde en foutieve terugmelding. Je kunt de originele handleiding van Micha downloaden vanaf DinamoUsers. (inloggen vereist). Het solderen en testen van een TME duurt ongeveer 2 tot 3 uur. Een SWDEC heb je veel sneller in elkaar gebouwd en kun je zelfs geassembleerd laten leveren.

Download de handleiding

 

Wat heb je nodig om de TerugMeldEenheid te bouwen?

In de handleiding is een lijst opgenomen met de benodigde producten. Een aantal daarvan zijn niet meer leverbaar en daarom heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Het boodschappenlijstje is over het algemeen bij Conrad het makkelijkste te bestellen. Maar je kunt ook alles op de beurs kopen bij bijvoorbeeld treinelektronica.com en MCC Modelcarparts.

Ik ga uit van een TME met plaats voor 8 reedcontacten met een doorlus mogelijkheid.


Naar behoefte: (ligt eraan hoeveel je er wilt gaan maken)

Om de alternatieve SWDEC, de TME, nog een stukje goedkoper te maken heb ik enkele onderdelen vervangen ten opzichte van de originele TME van Misha. Het gaat dan om:

  • de Male Headers in plaats van de Male Connector KUIP 2×8 polig.
  • female headers aan de uiteinden van de reedcontacten solderen zodat ze makkelijk op de TME te prikken zijn.

Starten met de bouw van de TME

Begin met het markeren van de benodigde ruimte. Je kunt dit het makkelijkste doen met een permanentmarker. Je stipt om de 5 gaatjes het 5e gaatje aan met de stift zodat je vanaf de bouwbeschrijving makkelijk steeds het 5e, 10e, 15e, 20e enz. gaatje kunt vinden.

Printplaat rastermaat 2.54mm
Printplaat rastermaat 2.54mm
Male headers
Male headers

Begin met het plaatsen van de male headers. Als je een rijtje van 1×36 stuks gekocht hebt, breek dan 2 stukken van 8 pennen af. Plaats ze op de juiste locatie op de print en fixeer ze even met een stuk plakband. Zo kunnen ze er niet uitvallen als je de print omdraait om te gaan solderen. Verwarm de print en het pootje van de header en voeg een klein beetje tin toe. Zet de headers even vast op 4 punten. Verbreek de verbindingen tussen de headers door met een stanleymes het koper weg te snijden. Als dat klaar is soldeer je de rest van de pinnen vast.

Koper verwijderen op een printplaat
Koper verwijderen op een printplaat

Bouw de rest van de print af op dezelfde manier. Let met het knippen van het draad voor de draadbruggen op dat je ‘m aan beide kanten een gaatje langer maakt. Zo is de draadbrug altijd op de juiste lengte om ‘m om te buigen en te solderen. Probeer de draden niet langer dan nodig te maken. Bij het solderen van de diodes moet de zwarte streep naar de juiste kant wijzen.

De TME is bijna gereed
De TME is bijna gereed

Let goed op of je de juiste gaatjes gebruikt. Als er één verbinding niet goed is krijg je dubbele terugmeldingen! Controleer alle verbindingen en ook zeker de delen die verbroken moeten zijn. Als je alles gereed hebt, kun je de print op maat zagen met een ijzerzaag. Boor in de hoeken gaten zodat je de print kunt bevestigen onder je baan.

Achtvoudige of zestienvoudige terugmelder

Tijdens het bouwen van de TME kun je ervoor kiezen om ‘m uit te rusten met plaats voor 8 of 16 terugmelders. Bij de 16-voudige versie zijn het eigenlijk twee 8 voudige melders aan elkaar. In de handleiding is een scheidingsstreep weergegeven die aangeeft tot waar je de acht- of zestienvoudige terugmelder maakt. Als je de 16-voudige terugmelder bouwt, op de print met 60 gaatjes kun je de kabel niet meer doorlussen. Dus wil je de zestienvoudige melder maken en ook nog kunnen doorlussen naar de volgende print, plaats dan de onderdelen tussen optielijn 1 en optielijn 2 nog eens na de diodes en zorg dat de print lang genoeg is!

Bandkabel maken

Knijp met een waterpomptang de stekker op de bandkabel. Doe dit om en om links en rechts steeds een klei stukje. Als je teveel en te hard knijpt zal de stekker breken en werkt hij niet goed. Zorg dat de stekker er hetzelfde op zit als de vorige. Onthoud bijvoorbeeld dat als de neus van de stekker van je af wijst, de rode 0-kabel rechts zit. Het maakt niet uit hoe je begint, als je maar consequent bent. Als je stekkers er verkeerd om op knijpt, krijg je dubbele, te hoge of geen terugmelding.

16pins Bandkabel
16pins bandkabel

 

Aansluiten en testen van de TME

Sluit de bandkabel aan op de UCCI. Met de JDinamo CC3 software kun je de werking controleren. Om de TME te testen is het het makkelijkste als je even een jumpertje om en om op alle contacten prikt. Maak connectie met de UCCI en ga in het menu naar het tabblad Terugmelders. Selecteer de juiste module, in mijn geval Module 1. Ik maak gebruik van de UCCI in een Dinamo systeem met twee extra TM44’s. Via DinamoConfig kun je er achterkomen welke module de UCCI is. Als je op alle pinnen netjes 1 terugmelding krijgt werkt de TME! Krijg je meerdere terugmeldingen tegelijk, dan is er een foutje in je TME geslopen. Check alle aansluitingen en verbrekingen nog eens goed.

Nu kun je de reedcontacten aansluiten op de TME. Wil je weten hoe je de reedcontacten het mooiste wegwerkt? Lees dan ‘Wegenbouw voor MCC systeem’

Terugmelding iTrain, iCar, MCC Faller car system
Reedcontact gesloten
Terugmelding iTrain, iCar, MCC Faller car system
Geen terugmelding

 

Laat weten wat je van dit artikel vindt!